Slalom naar het ziekenhuis

Slalom naar het ziekenhuis

Zoals jullie hebben kunnen lezen is de fleet race op de eerste dag van de Solar1 Monte Carlo Cup afgelast wegens te hoge golven. Ook wij hadden hier last van, en stonden net op het punt terug naar buiten te varen toen het  bericht kwam dat de race was stopgezet.

Later die dag was er ook nog de slalom. Hier is het voor mij, en voor het team, flink misgegaan. Omdat het team eerst met redelijk schaarse informatie moest werken leek het mij handig ook mijn kant van het verhaal te delen.

Allereerst over de boot zelf. Naast dat wij milieuvriendelijke(re) materialen gebruiken doen wij nog een aantal dingen anders. Een van deze dingen is dat wij sturen met onze voeten. Dit “stuursysteem” bestaat uit een simpele balk waar wij met de voeten tegenaan drukken met in het midden een scharnier. Aan deze balk zitten 2 stuurkabels die elk naar een kant van een balk gaan die op de as van het staartstuk is gemonteerd. Dit betekent dat wij zeer direct en zeer krachtig kunnen sturen.

Stuursysteem

De slalom race bestaat uit 2 runs, om een vast parcours waar op het einde gedraaid wordt. Mijn eerste run leek heel erg goed te gaan tot ik bij het keerpunt aankwam. Dit keerpunt bestaat uit een grote witte boei. Aangezien dit soms mooie beelden op kan leveren lag hier een persboot van de organisatie in de buurt. Echter was deze persboot bij mijn run zeer dicht bij de witte boei gaan liggen; in mijn optiek veel te dichtbij waardoor ik niet tussen de persboot en boei door wilde gaan om schade te voorkomen.
Ook de organisatie zag dat ik een grote bocht moest maken om deze boot heen, dus op mijn weg terug naar de finish kreeg ik over de radio door dat ik direct mocht keren bij de finish om opnieuw te starten. De eerste run werd dus niet geteld.
Direct keerde ik dus ook en begon ik aan mijn 2e poging voor mijn eerste run. Aangezien ik een goede tijd neer wilde zetten ging ik flink snel, eigenlijk te snel. Op zich is een te hoge snelheid geen groot probleem aangezien het de draaicirkel wat groter maakt en dit had wat tijd gekost, maar omdat ik de run gelijk goed wilde doen probeerde ik te corrigeren met sturen.

Toen sloeg het noodlot toe; met mijn linkerbeen gestrekt om naar rechts te sturen gaf ik een kleine tik op de stuurstang met mijn andere voet om iets naar links te corrigeren waarop de stuurstang volle kracht terug sloeg. Dit was een direct gevolg van de te hoge snelheid en het bijbehorende wieleffect van de schroef. Omdat de kracht op het systeem heel snel even switchte  sloeg de stuurstang met de volle kracht op mijn linkervoet terwijl mijn been gestrekt was. Hierdoor boog mijn knie de verkeerde kant op.
Ik greep direct naar mijn knie van de pijn. Omdat ik even vreemd in de boot zat had niet iedereen door wat er mis was. Toen ik reageerde dat ik mijn knie niet goed kon bewegen is er direct actie ondernomen; een nabij gelegen motorboot heeft me direct naar de trailerhelling gesleept en de ondertussen ingeseinde EHBO-er stond direct klaar toen ik uit de boot kwam.

Een korte diagnose later werd er een ambulance opgeroepen. Deze heeft mij, na weer een korte check, naar het ziekenhuis van Monaco gereden (hier en daar zelfs met lichten en sirene, volstrekt onnodig natuurlijk). Eenmaal ter plaatse was het even zoeken naar personeel dat wat Engels kon zodat ik uit kon leggen wat er gebeurd was. Aan de hand van de uitleg en wat pijnlijke tests werd besloten een foto te maken. Hier was gelukkig op te zien dat niets was gebroken!

Ambu
De artsen gaven mij een brace om mijn knie te fixeren, en het advies in Nederland een dokter op te zoeken. Ook kreeg ik wat pijnstillers voorgeschreven mocht het nodig zijn. Hierna werd ik samen met de docente die mee was gegaan opgehaald door een busje van de Yacht Club en terug gebracht naar het paddock waar een aantal mensen verbaasd zaten te kijken dat ik er al weer was, of in sommige gevallen dat er wat gebeurd was.

brace

 

Een geluk bij een ongeluk hierbij is dat ik zo snel tot stilstand kwam dat het accupakket los schoot in de boot en iets naar voren schoof. Deze beweging trok de kabels van de motor uit de motorcontroller waardoor de motor ook direct stopte.
Echter zorgde deze schade, en een kleine beschadiging aan het stuursysteem door de klap dat we niet mee hebben kunnen varen in de sprint en speed record. Aangezien bij beide race-onderdelen hoge snelheden bereikt worden willen we uiteraard wel dat de boot veilig is. Dit konden wij niet meer voor de start garanderen helaas.

Al met al was het wel een leerzame race, waarbij duidelijk werd dat ondanks onze mooie nieuwe boot er nog genoeg verbeterpunten zijn. Met deze punten gaan wij zo snel mogelijk bezig om bij de volgende evenementen met een snelle en veilige boot te verschijnen!

Ik hoop dat dit onze situatie wat duidelijker maakt.

Geert Hobma