Raceverslag NK Zonnebootrace

Raceverslag NK Zonnebootrace

De afgelopen dagen zijn we druk bezig geweest met het NK zonnebootracen bij de Reuzedei in Akkrum. Het NK was verdeeld in 3 delen; een duurrace, de rondjes Akkrum en de sprint.

Als je de race met de GPS-transponderdata wil bekijken kan dat bij geosports.

De duurrace

nk-zonnebootrace-route-2014-270x300

De duurrace route

Het NK begon met een duurrace. Dit was een race van zo’n 53 kilometer waarbij er gestart werd in Akkrum waarna er richting Grou gevaren werd via Jirnsum om weer in Akkrum uit te komen waarna er een zuidelijke lus gemaakt werd via Joure.
Rond 10.30 was de start waarbij wij snel als 2e kwamen te liggen achter de boot van NHL met een snelheid van zo’n 12 kilometer per uur. Na ongeveer een half uur varen werd er besloten dat we te weinig energie uit de accu gebruikten omdat er veel energie binnen kwam via de zonnepanelen wanneer de zon scheen dus de snelheid moest omhoog! Vlak voor de oversteek over het Prinses Margrietkanaal gingen wij de boot van NHL voorbij om deze de rest van de route achter ons te laten.
Omdat het een lange race was, waren we erg afhankelijk van de zon. Het weer was nogal wisselvallig met felle zon, afgewisseld met dikke bewolking waarbij wij bijna puur op de accu moesten varen. In de loop van de race liet de zon zich gelukkig steeds vaker zien en kregen wij meer dan genoeg energie binnen om de donkere perioden te compenseren en redelijk constant door te varen. Na Grou scheelde het weinig of we voeren verkeerd. Een seintje via de telefoon voorkwam dat gelukkig en we konden onze voorsprong vast houden.

Halverwege hebben we even stil gelegen voor een broodnodige plaspauze voor de schipper. Na deze pauze was het weer een kort stuk wat sneller om de verloren tijd in te halen. De tocht richting Joure verliep zonder problemen waarna we over een stukje over het Sneker Meer moesten terug richting Akkrum. Voor een brug daar moesten wij even wachten omdat de tegenliggers, een aantal jachten en een zeilboot groen licht kregen en er simpelweg geen ruimte was om tegelijk door te varen. Daarna ging de route om Terherne heen. Op dit stuk was het nogal druk en moest een klein stuk omgevaren worden om de tegenliggers te kunnen doorkruisen en de route te vervolgen.
Het laatste deel was vol tegen de wind in en de schipper had zijn jas op de wal laten liggen. Wanneer de zon er bij kwam was dit niet zo’n probleem maar helaas kwamen net op dit deel dikke wolken voor de zon. Deze kou bleek een behoorlijke uitdaging voor de schipper, maar was tevens een goede motivatie om snel door te varen en te finishen. Dit bleek ook het advies toen bleek dat we op het laatste deel nog veel energie in de accu over hadden. De snelheid werd iets opgevoerd en de overwinning van de duurrace behaald met een voorsprong van 10 minuten!


Rondje Akkrum

nk-zonnebootrace-route-akkrum-2014-285x300

Het rondje Akkrum

De volgende dag stond ’s middags eerst het rondje Akkrum op het programma. Hier krijgen de teams 1 uur en 15 minuten om zoveel mogelijk rondjes door Akkrum te varen. Nieuw dit jaar was dat er eerst een hardloopwedstrijd aan vooraf ging. Een teamlid moest eerst 1,7 kilometer hardlopen om daarna de boot af te tikken waarna de schipper kon starten.
Onze hardloper kwam vlak na de loper van het NHL bij de boot aan waardoor we met een kleine achterstand begonnen. Het weer zat echter zo goed mee dat besloten werd om te proberen eerst NHL in te halen ondanks hoeveel energie dit zou kosten. Na een aantal rondjes ging het vlak achter de finish even mis. Er stak een probleem met het stuursysteem de kop op waardoor we een aantal minuten stil lagen en we de ingehaalde tijd weer kwijt raakten. Na een reset van het elektrische systeem kon er doorgevaren worden, maar uit veiligheidsoverwegingen is besloten om de boot eerst aan de kant te leggen om een snelle blik op het stuursysteem achter in de boot te werpen. Alles was nog heel dus de race werd voortgezet! Het probleem met het stuursysteem zorgde er echter wel voor dat er naar links gestuurd moest worden om rechtdoor te varen. Gelukkig waren de rondjes Akkrum rechtsom!
Om het probleem te verhelpen moest de boot uit het water gehaald worden, dus besloten we om ondanks de zware opgave van sturen met een half defect stuur toch door te gaan om de race niet te verliezen.

De concurrent in zicht!

De concurrent in zicht!

Op volle snelheid ging de boot door en na veel rondjes kwam de boot van NHL weer in zicht na een achterstand van bijna 3 minuten! Helaas bleek de tijd bijna voorbij, waardoor wij niet in staat waren het team van NHL te verslaan en finishten wij als 2e met een verschil van 7 seconden.

De sprint

Na een korte pauze om de accu weer op te laden was het tijd voor de sprint. Voor ons betekende dit eerst de boot snel uit het water om het stuursysteem weer recht te zetten. Dit was binnen 10 minuten gebeurt waarna het wachten was op de deelnemers voor de sprint. Mocht NHL winnen en wij 2e worden zouden zij op hetzelfde puntenaantal komen als wij, dus werd alles op alles gezet om te winnen. Helaas is onze boot gebouwd voor duur races op zonne-energie en niet op korte races met de accu dus lag onze topsnelheid lager dan de boot van NHL. Het verschil bleek bij de finish maar 6 seconden. Uiteindelijk bleek dat NHL 1e was in de A-klasse sprint, en wij 2e. Wij wisten wat dit betekende: het puntenaantal was gelijk. Er niet echt duidelijkheid wat dit betekende. Zou er gekeken worden naar tijdsverschil? Zou er een gedeelde eerste plaats komen? Het werd wachten tot de prijsuitreiking want ondanks verwoede pogingen liet de organisatie niets los.

De prijsuitreiking

Bij de prijsuitreiking werd begonnen met de topklasse. Hier haalde het Private Energy Solar team de 1e en 2e plaats. Daarna was het tijd voor de A-klasse waar de spanning uiteraard hoog was. Het resultaat maakte beide teams blij; de eerste plaats werd gedeeld door het VHL-Nordwin team en de collega’s van NHL! Dit bleek voor ons een voordeel aangezien wij door een foutje de wisselbeker vergeten waren. Deze kan het eerste half jaar dus netjes op zijn plaats in de prijzenkast blijven staan. Een suggestie om de wisselbeker in 2 delen te zagen zag de organisatie niet zitten. Beide teams kregen een mooie beker mee waarna de overwinning gevierd kon worden! Direct na de prijsuitreiking kwam een lid van NHL direct een biertje brengen naar onze schipper; deze was hem beloofd in een poging hem af te leiden tijdens het rondje Akkrum!

De uitslagen kunnen hier bekeken worden als PDF