De Sinnestream

In de loop van 2014 is er begonnen aan het plannen van de bouw van een nieuwe zonneboot omdat duidelijk begon te worden dat de Sinnetapper snel minder begon te worden. Het doel was om weer een boot te bouwen waarin duurzaamheid voorop staat. Daarom is de boot ook wederom opgebouwd uit duurzame materialen als vlas en balsa, met aramide ter versterking.
De Sinnestream, het eindproduct van deze plannen, is uit dezelfde mal gehaald als de Sinnetapper en de Sinnekreft, omdat deze rompvorm een winnende vorm is gebleken. Ook is er besloten om hetzelfde stuurprincipe te behouden: sturen door middel van de voeten. Hierdoor kan de boot liggend bestuurd worden voor een betere aerodynamica en blijven de handen van de schipper vrij voor navigatie en communicatie.

Het spantenplan is ditmaal kruislings ingebouwd voor meer stijfheid aangezien dit een verbeterpunt was van de Sinnetapper. Daarnaast zou dit spantenplan genoeg stevigheid moeten bieden om eventueel de boot op draagvleugels te zetten. De motor is kleiner, lichter, krachtiger en efficiënter geworden maar wordt momenteel nog wel in dezelfde pod gebruikt met dezelfde efficiënte schroef.

In de Sinnetapper werd nog gebruik gemaakt van een enkele maximum powerpoint tracker, waarna we bij de Sinnestream hebben gekozen om er 4 in te bouwen van MG Electronics. Hierdoor kan elk zonnepaneel zijn eigen energie leveren en heeft het geen nadelige gevolgen van de schaduw op een ander zonnepaneel. Tevens zijn deze 4 omvormers samen lichter dan de omvormer die we voorheen hadden, mooi meegenomen! Als afsluiter is de herkenbare traditionele groene verf weer verwerkt op de boot na een zeer strakke afwerking en afgedekt met zeer gladde vliegtuiglak. Hiervoor is de boot voor het eerst gespoten in plaats van gebruik te maken van gelcoat.

De Sinnestream

De Sinnestream

 

De bouw van de Sinnestream

Geen reacties

Je reactie toevoegen

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.